Photobucket

cute followers

Sunday, March 13, 2011

Tips Kekal Kuat, Sihat, dan Cantik .

Asas kecantikan kulit adalah kebersihannya. Rutin membersihkan wajah seperti mencuci, menyegar dan melembab adalah wajib untuk anda patuhi. Begitu juga faktor pemakanan, persekitaran yang sihat dan tidur yang cukup adalah sangat penting untuk kecantikan kulit anda.

Berikut adalah beberapa tips yang dapat membantu anda untuk mencantikkan kulit.

1. Membersih. menyegar dan melembab. Carilah pencuci wajah dan toner yang benar-benar serasi dengan kulit anda. Tidak kira apa jenis kulit anda, memakai pelembab wajah adalah sangat penting sekurang-kurangnya sekali sehari. Ianya dapat membantu memelihara dan melindungi kulit anda secara luaran dan dalaman.

2. Krim mata. Kulit di sekitar mata tidak mengandungi tisu lemak dan mudah menyebabkan munculnya kedutan. Krim khas untuk mata di formulasi untuk menebalkan kulit di sekitar mata agar ia lebih kuat. Sapukan krim mata pada waktu malam kerana proses pembaharuan sel berkesan dua kali ganda sewaktu anda tidur.

3. Gunakan air sejuk atau biasa untuk mencuci wajah anda. Jangan sekali-kali menggunakan air panas kerana ia akan mengeringkan kulit anda.

4. Gunakan Scrub dan mask atau topeng wajah. Scrub bertindak menanggalkan sel-sel mati dan membersihkan kulit anda secara mendalam manakala topeng wajah dapat memberi kesegaran pada kulit dan mengecilkan pori-pori. Gunakanlah sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

5. Ambillah pemakanan yang sihat seperti buah-buahan, sayur-sayuran hijau serta suplemen untuk kulit. Elakkan kulit anda dari persekitaran yang tidak sihat seperti terdedah kepada asap rokok dan cahaya matahari yang kuat kerana ia akan menyebabkan pigmentasi pada kulit. Gunakan sunblock untuk memberi perlindungan pada kulit ketika melakukan aktiviti di luar.

6. Tidur yang cukup adalah sangat baik untuk pertumbuhan sel-sel baru pada kulit. Pastikan anda cukup tidur untuk menjana kesihatan kulit.

7. Minum air putih secukupnya sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Air dapat memberi kelembapan pada kulit dan dapat membantu membuang toksid dalam badan anda secara semula jadi. Toksid dalam badan jika terkumpul dengan banyak akan menyebabkan penyakit dan mempengaruhi kesihatan kulit anda.



untuk lebih banyak info pasal kecantikan boleh layari laman ni http://tipskecantikan-wana.blogspot.com/2010/01/tips-kulit-kekal-sihat-dan-cantik.html 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...