Photobucket

cute followers

Sunday, December 23, 2012

Fadilat zikir amat besar buat yang mengetahuinya


Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar (Maha Suci Allah, segala ujian milik Allah, tiada Tuhan selain Allah, dan Allah itu Maha Besar) adalah bacaan kesukaan Rasulullah s.a.w., yang nilainya melebihi dunia dan segala isinya. Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah s.a.w. berkata : "Membaca Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar lebih aku sukai daripada seisi dunia." (Hadith Riwayat Muslim) 

Bacaan itu juga adalah tanaman syurga Abdullah bin Mas'ud meriwayatkan Rasulullah s.a.w. berkata, : "Pada malam israk, aku bertemu Ibrahim kekasih Allah. Dia berkata, : "Muhammad, sampaikan salamku kepada umatmu. Beritahu mereka syurga itu pasirnya sangat bagus, airnya sangat jernih dan menyegarkan. Syurga itu adalah sebuah lembah, tanamannya adalah bacaan, Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar." 


Subhanallah wa bihamdihi (Maha Suci Allah dan segala pujian untuk-Nya.) Rasulullah s.a.w. berpesan, : "Sesiapa yang pada sebelah pagi dan petang membaca Subhanallah wa bihamdihi sebanyak 100 kali, dihapuskan kesalahan-kesalahannya walaupun sebanyak buih di lautan. (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim) 


Jabri meriwayatkan Rasulullah s.a.w.berpesan, : "Sesiapa yang membaca Subhanallah wa bihamdihi, ditanam baginya sebatang pohon kurma di syurga.

Subhanallah wa bihamdihisubhanallahilazhim. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Dua kalimat yang mudah diucapkan, berat di timbangan, dan dicintai oleh Ar-Rahman adalah subhanallah wa bihamdihi, subhanallahilazhim.



Read more: Ahmad Sanusi Husain

1 comment:

Anonymous said...

Salam...

Pada Sakalian yang ada..

Milik SIAPA Alam dan Segala Isi alam yang ADA...???

Dapatkah Kalian melepaskan DIRI dariKU...???

Tanya DIRI Kalian... Milik siapa DIRI Kalian...???

SEMOGA BERBAHAGIA...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...