cute followers

Sunday, August 18, 2013

luahan hati

<Bila semua kawan sudah kahwin>

Musim raya, balik kampung. Kawan-kawan sudah kahwin, bertunang. Jangan sangka kisah cinta kita sahaja yang 'complicated'. Rupa-rupanya ada lagi yang lebih 'complicated'.

Ada kawan saya, jatuh cinta dengan seorang doktor praktikal ketika dia jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital. Rupa-rupanya, doktor praktikal itu jiran kawan saya, rumah dia dekat belakang rumah kawan saya. Maka pendek cerita, kawan saya dan keluarganya meminang si gadis doktor praktikal ini.

Maka, pendek lagi cerita:

1- Keluarga perempuan 'demand' RM 20 ribu.
2- Pihak lelaki minta kurang, keluarga perempuan degil. Akhirnya dapat kurang jadi RM 12 ribu.
3- Kawan saya cakap dekat si gadis ini, mana dia ada duit banyak itu. Keluarga gadis ini pula kata anak kami 'medical doctor'.
4- Akhirnya berlaku pertemuan kali kedua antara ibu bapa kawan saya dan ibu bapa si gadis ini. Hasil ketegasan ibu kawan saya, dapt kurang lagi jadi RM 11 ribu.
5- Balik rumah si gadis ini kena marah dengan keluarga dia sebab tak hadir pertemuan kali kedua, ayah dia kata 'kenapa tak datang tadi, tak pasal-pasal tadi kena kurang lagi RM 1 ribu.

Bila dengar cerita ini, saya dan seorang lagi kawan saya saling pandang memandang. Ada sesuatu kami mahu katakan tetapi tidak terkeluar dari kerongkong kami.

Saya tanya kawan saya: Kau ada apa-apa nak cakap ke? Kawan saya tunjuk isyarat ada tetapi dia kata: Hmmm tak apa lah.

Saya kata: Aku rasa kau nak cakap benda yang sama aku nak cakap.

Saya tanya kawan saya yang sedang hadapi bakal mertua yang minta RM 20 ribu tadi:

Engkau cinta sangat-sangat ke dekat gadis doktor itu?

Kawan saya jawab: Tak pun, minat macam tu sahaja. Masalahnya mak aku suka sangat kat dia.

Saya: Engkau kena sedia, engkau masuk dalam keluarga dia dalam keadaan penuh konflik macam ini. Kalau kau benar-benar sayang kat doktor itu tak mengapa, tetapi kalau kau pun bukan gilakan sangat doktor itu, nasihat aku lagi elok engkau blahh je.

Kawan: Itulah, masalahnya emak aku suka kat dia.

Saya: Hmm susah jua.

~~~~~~~~~~~

Tu dia, jangan sangka Allah uji kita berat-berat. Berbulan main tarik tali, takut kita tarik kasi tegang putus pula. Bila kita kendurkan takut terlepas pula.

Rupa-rupanya kawan-kawan kita ramai je yang lagi berat kena uji dengan Allah.

Di sebalik senyuman kawan-kawan kita, gelak tawa mereka, ada rahsia yang mereka sembunyikan. Bila duduk-duduk dengan mereka, baru mereka cerita. Bila mereka cerita, wajah ceria gelak tawa tadi hilang.

Bukan kita seorang yang derita, ramai lagi sengsara dalam ceria. Allah uji sebab Allah sayang kita.

Status panjang lebar ini saya tujukan buat anak-anak bujang dan anak-anak dara yang ada konflik cinta. Bukan hanya kita seorang. Panjatkan doa kepada Tuhan. Tuhan yang membolak balikkan hati manusia itulah yang memegang jiwa-jiwa insan. Minta tolong kepada Dia.

~~~~~~~~~~~
(Tolong jangan komen di status saya 'orang Mesir kena bunuh, engkau sibuk bab cinta'. Yang Mesir itu ribuan kilometer jauhnya, di depan saya ada sahabat-sahabat yang menghadapi konflik perasaan, emosi, cinta. Mereka itu, yang duduk hadapan kita perlu dibantu. Sekian terima kasih)


#p/s : cerita ni sy kongsikan dr fb kawan sy ..tq

1 comment:

mujahidah maisarah said...

tingginya hantaran. walaupon pompuan tu doktor saya rasa tak patut mintak hantaran yang tinggi nih. patutnya ikut kemampuan lelaki tu. huu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...