Photobucket

cute followers

Friday, February 18, 2011

Tips kuatkan ingatan bagi umat Islam

Bagi ummat Islam, telah berlalu separuh masa pertama ibadah puasa.. Kalau tarawih di masjid-masjid tu… dah mulai berkurangan jumlah makmumnya.. mungkin juga mereka sibuk melaksanakan ibadah di rumah-rumah sendiri (sangka baik..)..
Kini kita sedang menempuh fasa kedua iaitu 10 hari kedua bulan Ramadhan. Hati-hati… walaupun syaitan-syaitan yang jahat dirantai, tetapi kesan daripada godaan mereka selama sebelas bulan yang lalu menyebabkan manusia terbiasa dengan kemungkaran dan dosa sehingga menyebabkan mereka sukar membezakan pahala dan dosa..

Walaupun demikian, masih ada peluang bagi kita merebut seberapa banyak ganjaran yang disediakan bagi amalan di bulan Ramadhan. Setiap amalan fardhu akan diganjari 70 kali ganda. Manakala amalan sunat pula akan diganjari seperti amalan fardhu pada bulan-bulan lain. Khususnya..Lailatul Qadar yang mana lebih baik daripada 1000 bulan. Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir Ramadhan.
Hari ini pula merupakan hari ke 17 Ramadhan, di mana tarikh Al-Quran diturunkan kepada manusia (Nuzul Qur’an – Hari Jumaat pula tu, jarang-jarang berlaku..) Panduan ummat sejagat. Para pengkaji Barat juga menjadikan Al-Quran sebagai rujukan untuk menggali ilmu sains dan teknologi. Di dalamnya terdapat pelbagai panduan yang lengkap untuk menyempurnakan kehidupan insan di dunia dan akhirat..
Al-Quran merupakan mukjizat yang sangat istimewa dan mempunyai fadzilat yang sangat banyak. Melalui pembacaan Al-Quran juga, dapat menguatkan ingatan pembacanya. Jarang kita lihat orang yang sering membaca Al-Quran mengalami penyakit nyanyok.
Sebagaimana diberitakan bahawa:
“ Saidina Ali Bin Abu Talib r.a. berkata, “Terdapat tiga perkara yang menguatkan ingatan dan menghilangkan balgham iaitu bersugi gigi, berpuasa dan membaca al-Quran.”
Sangat elok ketiga-tiga amalan tersebut dilaksanakan bersungguh-sungguh di dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak ini sebagai latihan. Khususnya buat anak-anak kita bagi memperolehi manfaat terhadap peningkatan kepintaran mereka di samping ganjaran pahala yang disediakan khas buat ibu bapa.
Mudah-mudahan amalan tersebut dapat diteruskan dengan tekun juga walaupun selepas Ramadhan.. Berpuasa sunat Isnin dan Khamis, membaca Al-Quran dan bersugi..
Tiga perkara tersebut juga kami jelaskan lebih lanjut di dalam ebook Rahsia Anak Pintar yang boleh diperolehi melalui laman www.rahsiaanakpintar.com

1 comment:

Fariza Fauzi said...

hmm saya selalu lupaaa..
thanks untuk tips ni :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...